Chapter 1: THE NATURE OF SCIENCE:[1-23]〜[1-28]


■SFAA[1-23]

科学という企て


企てとしての科学には,個人・社会・制度の次元がある.科学の活動は現代世界の主要な特性のひとつであり,おそらく他のどの特性にもまして以前の世紀から我々の時代を区別するものだろう.

■SFAA[1-24]

科学は複合的な社会的活動である

科学研究には多くの人々が携わっており,それぞれに多くの種類の研究を行っている上に,その活動は世界中のあらゆる国々にある程度までおよぶ.多様な国籍・民族を出自とする男女が科学とその応用に参加している.こうした人々,すなわちエンジニア・数学者・物理学者・技官・コンピュータプログラマ・司書といった人々は,科学的知識そのものに関心をもっていることもあれば,あるいは特定の実用的な目的に着目している場合もある.また,彼らの携わっていることも,データ収集であったり,理論構築であったり,器具の開発であったり,あるいは知識の伝達であったりとさまざまだ.

■SFAA[1-25]
社会的活動としての科学に社会的な価値と視点が反映されるのは避けがたい.たとえば経済理論の歴史は社会的公正の観念の発達と並行している──ある時期には,経済学者は労働者の最適賃金は彼らがかろうじて生存できる水準を超えないと考えていた.20世紀以前には,いや20世紀に入ってしばらくの間も,女性と有色人種は教育や雇用機会の制限によって科学の大半から締めだされていた.そうした障壁を乗り越えたごくひとにぎりの人々にしても,科学の支配的階層によってその研究を矮小化されることが多かった.

■SFAA[1-26]
科学研究の方向は科学の文化それ自体の内部における非公式の影響に左右される.たとえば,もっとも興味深い問いは何か,もっとも成果のあがりやすい手法は何か,といったことについての支配的な意見に左右される.科学者当人たちによってどの研究提案に助成金を出すべきかを決めるきめ細かなプロセスが発展しており,また,科学者の委員会が様々な学問分野における進捗を定期的にレビューし,資金援助の一般的な優先順位について勧告を出している.

■SFAA[1-27]
科学は多様な環境で行われている.科学者たちの雇用先は,大学・病院・ビジネスと産業・政府・独立の研究組織・科学団体と多岐にわたる.彼らは個人で研究している場合もあれば,少人数のグループや,あるいは大所帯の研究チームで研究している場合もある.科学者たちの働く場所は,教室・オフィス・実験室,さらには宇宙から海底までの自然環境にわたる.

■SFAA[1-28]
このように科学には社会的な性質があるため,科学情報の普及はその進歩にとって重要だ.科学者のなかには,その発見や理論を論文で提示し,学会で発表したり科学ジャーナルで出版する人たちがいる.こうした論文によって,科学者は他の科学者たちにじぶんの研究を伝え,みずからの考えを批判にさらすことができ,また,世界中でなされている科学の発展についていくことができる.情報科学(情報の性質とその操作についての知識)の進展と情報テクノロジー(とりわけコンピュータシステム)の発達は,すべての科学に影響している.こうしたテクノロジーはデータの収集・整理・分析を加速し,新たな種類の分析を実用化し,発見から応用までの時間を短縮している.


対応する原文は下記のとおりです:

[1-23]

THE SCIENTIFIC ENTERPRISE

Science as an enterprise has individual, social, and institutional dimensions. Scientific activity is one of the main features of the contemporary world and, perhaps more than any other, distinguishes our times from earlier centuries.

[1-24]

Science Is a Complex Social Activity

Scientific work involves many individuals doing many different kinds of work and goes on to some degree in all nations of the world. Men and women of all ethnic and national backgrounds participate in science and its applications. These people—scientists and engineers, mathematicians, physicians, technicians, computer programmers, librarians, and others—may focus on scientific knowledge either for its own sake or for a particular practical purpose, and they may be concerned with data gathering, theory building, instrument building, or communicating.

[1-25]
As a social activity, science inevitably reflects social values and viewpoints. The history of economic theory, for example, has paralleled the development of ideas of social justice—at one time, economists considered the optimum wage for workers to be no more than what would just barely allow the workers to survive. Before the twentieth century, and well into it, women and people of color were essentially excluded from most of science by restrictions on their education and employment opportunities; the remarkable few who overcame those obstacles were even then likely to have their work belittled by the science establishment.

[1-26]
The direction of scientific research is affected by informal influences within the culture of science itself, such as prevailing opinion on what questions are most interesting or what methods of investigation are most likely to be fruitful. Elaborate processes involving scientists themselves have been developed to decide which research proposals receive funding, and committees of scientists regularly review progress in various disciplines to recommend general priorities for funding.

[1-27]
Science goes on in many different settings. Scientists are employed by universities, hospitals, business and industry, government, independent research organizations, and scientific associations. They may work alone, in small groups, or as members of large research teams. Their places of work include classrooms, offices, laboratories, and natural field settings from space to the bottom of the sea.

[1-28]
Because of the social nature of science, the dissemination of scientific information is crucial to its progress. Some scientists present their findings and theories in papers that are delivered at meetings or published in scientific journals. Those papers enable scientists to inform others about their work, to expose their ideas to criticism by other scientists, and, of course, to stay abreast of scientific developments around the world. The advancement of information science (knowledge of the nature of information and its manipulation) and the development of information technologies (especially computer systems) affect all sciences. Those technologies speed up data collection, compilation, and analysis; make new kinds of analysis practical; and shorten the time between discovery and application.